Doorlichting
Documenten voor de doorlichting
Standaard tussentijds bezoek
Documenten voor standaard tussentijds bezoek
Tussentijds bezoek na ongunstig advies
Doorlichting op maat
- De academie en het academiebestuur krijgen minstens drie weken op voorhand een aankondigingsbrief via e-mail.
- Het doorlichtingsteam is maximaal vijf dagen ter plekke.
- Tijdens de doorlichting onderzoeken we of de academie haar eigen kwaliteit ontwikkelt en gaan we na in welke mate de academie kwaliteitsvol onderwijs verstrekt dat tegemoetkomt aan de kwaliteitsverwachtingen uit het OK. We gaan ook na of de academie de regelgeving respecteert. In één doorlichting komen echter niet alle kwaliteitsverwachtingen aan bod: de onderwijsinspectie maakt een selectie, die we het doorlichtingsscenario noemen. In het deeltijds kunstonderwijs zijn momenteel volgende doorlichtingsscenario’s mogelijk:
- scenario I of J, gericht op de onderwijsleerpraktijk en op het personeelsbeleid en de professionalisering
- scenario K of L, gericht op de onderwijsleerpraktijk en op de rapportering en oriëntering
- scenario M of N, gericht op de onderwijsleerpraktijk en op de leerlingenbegeleiding
- scenario Q, gericht op de onderwijsleerpraktijk
- scenario U, gericht op de onderwijsleerpraktijk en op de rapportering en oriëntering
- scenario V, gericht op de onderwijsleerpraktijk en op de leerlingenbegeleiding.
- In elke doorlichting kan het doorlichtingsteam lesobservaties, documentenstudies en online bevragingen uitvoeren. Naast gesprekken met het beleidsteam en leraren kunnen er ook gesprekken plaatsvinden met leerlingen.
- De financiële radar maakt deel uit van de doorlichting. Dit onderzoek gebeurt op de achtergrond, vraagt geen voorbereiding of documenten van de academie en heeft geen enkele impact op het advies. Wanneer het doorlichtingsteam tijdens zijn doorlichtingsactiviteiten signalen opvangt van een onvoldoende kwaliteitsvol financieel beleid en materieel beheer, gaat het doorlichtingsteam daarover in gesprek met het beleidsteam. In geval van andere ernstige tekorten informeert de onderwijsinspectie de verificatiedienst van AgODi die een onderzoek kan starten naar het financieel beleid.
- De teamcoördinator van het doorlichtingsteam is het aanspreekpunt voor de academie voor alle inhoudelijke en praktische informatie over de doorlichtingsscenario, over de planning van de gesprekken en observaties …
- De doorlichting eindigt met een advies en een doorlichtingsverslag.
Documenten voor de doorlichting
- Informatie over het doorlichtingsscenario
- Lijst te bezorgen informatie
- Ontwikkelingsschalen
- Ontwikkelingsschalen_2023-2024_onderwijsleerpraktijk_dko.pdf
- Ontwikkelingsschalen_2023-2024_kwaliteitsontwikkeling_dko.pdf
- Ontwikkelingsschalen_2023-2024_begeleidingsprincipes_dko.pdf
- Ontwikkelingsschalen_2023-2024_personeelsbeleid_en_professionalisering_dko.pdf
- Ontwikkelingsschalen_2023-2024_rapportering_en_oriëntering_dko.pdf
Standaard tussentijds bezoek
- Om de aanwezigheid van de onderwijsinspectie in de academies te verhogen, vinden er naast doorlichtingen ook tussentijdse bezoeken plaats.
- De onderwijsinspecteur informeert de academie tijdig over dit tussentijds bezoek en is één dag ter plekke.
- De onderzoeksvragen zijn:
- In welke mate draagt de academie zorg voor haar eigen kwaliteit?
- In welke mate evalueert de academie haar werking cyclisch?
- In welke mate evalueert de academie haar werking betrouwbaar?
- In welke mate verankert de academie op basis van die evaluatie sterke punten en stuurt ze werkpunten bij?
- Het tussentijds bezoek bestaat uit
- een onderzoek van de kwaliteitszorg als onderdeel van de kwaliteitsontwikkeling
- naast een documentenstudie vinden er gesprekken met het beleidsteam en desgevallend met leraren plaats.
- De onderwijsinspecteur fungeert als aanspreekpunt voor de academie voor alle inhoudelijke en praktische informatie over de planning van de gesprekken.
- Het tussentijds bezoek eindigt met een verslag zonder advies.
Documenten voor het standaard tussentijds bezoek
- Informatie over het standaard tussentijds bezoek
- Ontwikkelingsschalen
Tussentijds bezoek na ongunstig advies
- Om de scholen te ondersteunen die onvoldoende tegemoetkomen aan de referentiekaders, stimuleert en monitort de onderwijsinspectie hun ontwikkelingstraject via een tussentijds bezoek.
- Het tussentijds bezoek na ongunstig advies vindt negen tot twaalf maanden na de doorlichting plaats.
- Na negen maanden verwacht de onderwijsinspectie dat de school een traject heeft vooropgesteld dat minstens gericht is op het wegwerken van de vastgestelde tekorten. De onderwijsinspectie verwacht dat dit plan tegemoetkomt aan de succesfactoren van een kwaliteitsvol ontwikkelingstraject. Het eerste tussentijds bezoek na ongunstig advies is gericht op het ontwikkelingstraject op systeemniveau: het leidt niet tot een beoordeling van de kwaliteit.
- De inspecteurs reflecteren samen met het beleidsteam over de conclusies van de doorlichting en gaan na of het vooropgestelde ontwikkelingstraject tegemoetkomt aan de succesfactoren, rekening houdend met de context en de input. In het bijzonder gaan de inspecteurs na of de aanpak minstens gericht is op het wegwerken van de vastgestelde tekorten. We stimuleren echter een aanpak die breder is dan het remediëren van de vastgestelde tekorten en die een schoolbrede kwaliteitsverbetering vooropstelt.
- Het tussentijds bezoek bestaat uit een gesprek met het beleidsteam en eventueel andere teamleden betrokken bij de aansturing van het ontwikkelingstraject. De pedagogische begeleidingsdienst (of een andere externe partner betrokken bij het ontwikkelingstraject) kan het gesprek bijwonen op initiatief van de school.
- Het tussentijds bezoek duurt één dag en wordt uitgevoerd door één of twee inspecteurs. Het tussentijds bezoek na ongunstig advies vindt plaats in de school.
- Het tussentijds bezoek eindigt met een verslag zonder advies. Het verslag bestaat uit een beoordeling (geruststellend of niet geruststellend) over de vijf rubrieken van succesfactoren. Hier vind je informatie over de succesfactoren van een kwaliteitsvol ontwikkelingstraject.