Opdracht
Leerlingen in het deeltijds kunstonderwijs kunnen een gedeelte van hun competenties buiten de academie verwerven, in een kwaliteitsvolle leeromgeving zoals een amateurkunstenvereniging, een professionele kunstenaar, een kunstenorganisatie...
Het niveaudecreet deeltijds kunstonderwijs omschrijft de rechten en voorwaarden om les te volgen in een alternatieve leercontext (ALC). De academie blijft de eerste verantwoordelijke voor de opvolging, de begeleiding en de evaluatie van de leerlingen.
De academie maakt een toetsingsinstrument op om de kwaliteit van de leeromgeving van de ALC te beoordelen. Het toetsingsinstrument bevat criteria die de kwaliteit van de leeromgeving garanderen en wordt gevalideerd door de onderwijsinspectie. De academie maakt ook een afsprakenkader op met de ALC om de praktische en organisatorische aspecten van de leeractiviteiten te regelen.
Werkwijze en instrument
De onderwijsinspectie valideert het toetsingsinstrument als de criteria representatief, betrouwbaar en transparant geformuleerd zijn. Het valideringskader toetsingsinstrument ALC geeft meer duiding bij het valideringsproces.