Contacteer ons
Contacteer ons
Sinds maart 2020 leveren scholen grote inspanningen. Afhankelijk van de pandemiefase moeten ze snel schakelen om onderwijs te verstrekken in soms bijzonder moeilijke omstandigheden. Onze grote waardering voor al jullie inspanningen!
Wegens de aanslepende coronacrisis paste de onderwijsinspectie haar aanpak voor het schooljaar 2020-2021 aan. In het volwassenenonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs behouden we verkennende onderzoeken. In het leerplichtonderwijs zetten we de korte doorlichtingen (oktober 2020) tijdelijk stop en starten we na de herfstvakantie 2020 met ondersteunende bezoeken.
Wegens de aanslepende coronacrisis en de toenemende druk op de scholen, zet de onderwijsinspectie de korte doorlichtingen (oktober 2020) in het leerplichtonderwijs tijdelijk stop. In de plaats daarvan legt ze de nadruk op haar stimulerende rol. Wat betekent dit concreet?
2. Elke school kan kiezen voor een ondersteunend bezoek van de onderwijsinspectie.
3. Uit welke thema’s kan de school kiezen?
Basisonderwijs - tot de kerstvakantie
In zowat elke school raakt de coronacrisis vele kinderen. Leerlingenbegeleiding is dan ook een reële uitdaging voor elk schoolteam. Een uitdaging die vele vragen oproept. Pasklare antwoorden zijn er niet. Maar als onderwijsinspectie bieden we je graag ondersteuning in de zoektocht naar antwoorden. Samen met het schoolteam buigen we ons als kritische vriend over hoe je de leerlingenbegeleiding momenteel vormgeeft, hoe je ze aanstuurt en bijstuurt. Het OK is daarbij het richtinggevend kader.
De voortdurend veranderende context spreekt elke school aan in haar onderwijskundig beleid. Waar zet je op in? Welke afspraken houd je vast? Welke staan onder druk? Wat pas je aan? Hoe doe je dat? En op welke wijze krijg je iedereen mee? Als beleidsteam neem je voortdurend beslissingen. Als onderwijsinspectie gaan we graag in gesprek over de keuzes die je maakt, de opportuniteiten die je benut, maar ook over de obstakels waar je tegen aanloopt. Een gezamenlijke reflectie met het OK als gemeenschappelijk kader, kan je helpen om de richting verder te bepalen.
Basisonderwijs - na de kerstvakantie
In zowat elke school raakt de coronacrisis vele kinderen. Leerlingenbegeleiding is dan ook een reële uitdaging voor elk schoolteam. Een uitdaging die vele vragen oproept. Pasklare antwoorden zijn er niet. Maar als onderwijsinspectie bieden we je graag ondersteuning in de zoektocht naar antwoorden. Samen met het schoolteam buigen we ons als kritische vriend over hoe je de leerlingenbegeleiding momenteel vormgeeft, hoe je ze aanstuurt en bijstuurt. Het OK is daarbij het richtinggevend kader.
De voortdurend veranderende context spreekt elke school aan in haar onderwijskundig beleid. Waar zet je op in? Welke afspraken houd je vast? Welke staan onder druk? Wat pas je aan? Hoe doe je dat? En op welke wijze krijg je iedereen mee? Als beleidsteam neem je voortdurend beslissingen. Als onderwijsinspectie gaan we graag in gesprek over de keuzes die je maakt, de opportuniteiten die je benut, maar ook over de obstakels waar je tegen aanloopt. Een gezamenlijke reflectie met het OK als gemeenschappelijk kader, kan je helpen om de richting verder te bepalen.
De klasleraar maakt het verschil. Want op de klasvloer, in interactie met de leerlingen, daar wordt geleerd. Hoe zorg je als schoolteam voor een krachtige leeromgeving die aangepast is aan de veranderende context? Zet je extra in op differentiatie gezien de mogelijks ongelijke groeipaden van de kinderen? Of investeer je volop in digitale ondersteuning? Of … ? Ongetwijfeld maakte je boeiende keuzes. In dialoog met jou en het schoolteam krijgen we zicht op jullie keuzes. We richten ons daarbij in eerste instantie op Nederlands of wiskunde. In samenspraak reflecteren we over jullie keuzes, waarbij we het OK als gedeeld kader hanteren.
Secundair onderwijs - tot de kerstvakantie
Een veranderende context zoals we die kennen tijdens deze coronacrisis, raakt alle kinderen en jongeren waardoor elk van hen een potentieel kwetsbare leerling is. Het was en is nog steeds een uitdaging om de focus te leggen op de begeleiding van leerlingen zowel bij het afstandsleren als tijdens de contactlessen. Hebben jullie hierover nog vragen of willen jullie hierover met ons in gesprek gaan? We buigen ons samen over hoe de school haar leerlingenbegeleiding vormgeeft, aanstuurt en evalueert. We gebruiken daarbij het OK als richtinggevend kader en nemen graag de rol op van ondersteunende, kritische vriend.
Je bent al een eind op weg om de onderwijskwaliteit in jouw school te ontwikkelen? Je hebt hier als school al veel op ingezet en wil graag weten waar je staat? Of je loopt net tegen enkele obstakels aan? Kan een reflectie jou ondersteunen om de richting verder te bepalen? We vertrekken vanuit het OK en gaan graag met jullie in dialoog.
Secundair onderwijs - na de kerstvakantie
Een veranderende context zoals we die kennen tijdens deze coronacrisis, raakt alle kinderen en jongeren waardoor elk van hen een potentieel kwetsbare leerling is. Het was en is nog steeds een uitdaging om de focus te leggen op de begeleiding van leerlingen zowel bij het afstandsleren als tijdens de contactlessen. Hebben jullie hierover nog vragen of willen jullie hierover met ons in gesprek gaan? We buigen ons samen over hoe de school haar leerlingenbegeleiding vormgeeft, aanstuurt en evalueert. We gebruiken daarbij het OK als richtinggevend kader en nemen graag de rol op van ondersteunende, kritische vriend.
Je bent al een eind op weg om de onderwijskwaliteit in jouw school te ontwikkelen? Je hebt hier als school al veel op ingezet en wil graag weten waar je staat? Of je loopt net tegen enkele obstakels aan? Kan een reflectie jou ondersteunen om de richting verder te bepalen? We vertrekken vanuit het OK en gaan graag met jullie in dialoog.
We leggen ons toe op de vormgeving van duale opleidingen en vertrekken daarbij vanuit de schooleigen werking. In dialoog krijgen we zicht op het beleid en de concrete invulling van duaal leren. Hierbij toetsen we de bevindingen af aan de verwachtingen uit het OK en het toezichtskader. Binnen deze kritische reflectie en ontwikkelingsgerichte dialoog krijgt de school zicht op haar sterktes en mogelijke groeikansen.
Om ervoor te zorgen dat elke jongere volwaardig kan participeren aan de samenleving, formuleerde de overheid bij de modernisering van het secundair onderwijs ook eindtermen basisgeletterdheid. We knopen graag met jullie een ontwikkelingsgerichte dialoog aan om te ontdekken hoe jullie met die eindtermen aan de slag gaan. Vanuit welke visie werken jullie aan die eindtermen? Hoe pakken jullie het aan? Hoe ondersteunen jullie het schoolteam daarbij? Tijdens de gesprekken gebruiken we het OK als richtinggevend kader. We bieden daarbij een luisterend oor en ondersteunen jullie als kritische vriend.
Ben je trots op de STEM-projecten in je school, ben je nog zoekende of wil je met ons enkele knelpunten bespreken? Met het OK en de STEM-eindtermen als kaders gaan we in dialoog. Hierbij nemen we de rol op van ondersteunende, kritische vriend.
Buitengewoon onderwijs - tot de kerstvakantie
Je bent al een eind op weg om het cyclisch proces van handelingsplanning in jouw school te ontwikkelen? Je hebt als school ingezet op de evaluatie en bijsturing van dit proces en wil graag weten waar je staat? Of je loopt net tegen enkele obstakels aan? Kan een reflectie jou ondersteunen om de richting verder te bepalen? We vertrekken vanuit het OK als richtinggevend kader en gaan hierover graag met jullie in dialoog.
Buitengewoon onderwijs - na de kerstvakantie
Je bent al een eind op weg om het cyclisch proces van handelingsplanning in jouw school te ontwikkelen? Je hebt als school ingezet op de evaluatie en bijsturing van dit proces en wil graag weten waar je staat? Of je loopt net tegen enkele obstakels aan? Kan een reflectie jou ondersteunen om de richting verder te bepalen? We vertrekken vanuit het OK als richtinggevend kader en gaan hierover graag met jullie in dialoog.
De organisatie van Permanent Onderwijs aan Huis (POAH) kan voor een school heel wat uitdagingen meebrengen. Wellicht hebben jullie als school al heel wat tijd geïnvesteerd in de ontwikkeling en evaluatie van een beleid rond POAH. Mogelijk hebben jullie hier nog een weg af te leggen. Kan een reflectie jou ondersteunen om de richting verder te bepalen? We vertrekken vanuit het OK als richtinggevend kader en gaan hierover graag met jullie in dialoog.
Over leerlingenbegeleiding in het buitengewoon onderwijs leven er in heel wat scholen vragen. Een veranderende context zoals we die kennen tijdens deze coronacrisis, maakt deze vragen in heel wat scholen nog prangender. Willen jullie hierover met ons in gesprek gaan? We buigen ons samen over hoe jullie als school de leerlingenbegeleiding ontwikkelen en evalueren. We gebruiken daarbij het OK als richtinggevend kader en gaan hierover graag met jullie in dialoog.
4. Wanneer vinden deze ondersteunende bezoeken plaats?
De school kan kiezen uit verschillende periodes voor een ondersteunend bezoek:
Opgelet: wanneer de coronacrisis gunstig evolueert, organiseren we naast de ondersteunende bezoeken opnieuw (korte) doorlichtingen. We zullen hierover tijdig informeren.
VERLOOP Afhankelijk van de pandemiefase vindt het verkennend onderzoek volledig online plaats of één dag ter plaatse en één dag online. Het inspectieteam informeert het centrum hierover.
ONTWIKKELINGSSCHALEN Welke ontwikkelingsschalen gebruikt het inspectieteam voor dit onderzoek?
Andere opdrachten tijdens het schooljaar 2020-2021:
Op 1 september 2018 ging Inspectie 2.0 officieel van start. Deze nieuwe manier van doorlichten houdt ook een nieuwe manier van advisering in voor de scholen, centra en academies. Meer informatie over de nieuwe adviezen vind je op Welke adviezen zijn er?.
Voortaan resulteert een doorlichting ofwel in een gunstig advies, ofwel in een ongunstig advies. Het gunstig advies beperkt in de tijd verdwijnt en bijgevolg ook de daaraan gekoppelde opvolgingsdoorlichtingen. Wat betekent dat voor een instelling waar de laatste doorlichting eindigde met een gunstig advies beperkt in de tijd omwille van één of meerdere tekorten? Als overgangsmaatregel zetten we op 1 september 2018 het gunstig advies beperkt in de tijd automatisch om in een gunstig advies met de verplichting om te werken aan de tekorten. Nadat de termijn - waarbinnen de tekorten weggewerkt moeten zijn - verstreken is, volgt er geen opvolgingsdoorlichting. Wel komt de instelling, na het verstrijken van de termijn, in aanmerking voor een doorlichting volgens de systematiek van Inspectie 2.0. Tijdens deze doorlichting kan het doorlichtingsteam nagaan hoe de instelling de tekorten uit de vorige doorlichting heeft aangepakt. Dit gebeurt binnen het onderzoek naar de kwaliteitsontwikkeling van uw school.
Wat betekenen de overgangsmaatregelen voor een instelling waar de laatste doorlichting eindigde met een ongunstig advies? Als overgangsmaatregel werd dit advies automatisch omgezet in een ongunstig advies voor het behoud van de erkenning. Dit wil zeggen dat die instellingen automatisch een ongunstig advies hebben gekregen met de mogelijkheid om te verzoeken dat de procedure tot intrekking van de erkenning niet opgestart wordt op voorwaarde dat het bestuur het engagement aangaat om zich bij het werken aan de tekorten extern te laten begeleiden. De besturen van de betrokken instellingen moeten geen actie ondernemen, ze worden geacht het verzoek te hebben ingediend en het engagement te hebben aan gegaan. De instellingen zullen een nieuwe doorlichting krijgen door een paritair college dat na de doorlichting een uitspraak doet volgens de nieuwe regelgeving en met andere woorden een gunstig advies uitspreekt (eventueel met de verplichting om te werken aan de tekorten) of een ongunstig advies al dan niet met de mogelijkheid om te verzoeken de procedure tot intrekking van de erkenning niet op te starten.
Nog vragen over de overgangsmaatregelen? Meer informatie vind je in het decreet betreffende de kwaliteit van onderwijs (artikel 215) of neem contact op met annelies.vanlokeren@onderwijsinspectie.be