Erkenning van instellingen

Opdracht van de inspectie

  • Het kwaliteitsdecreet van 8 mei 2009, art. 35, draagt de inspectie op om de Vlaamse Regering te adviseren een instelling of structuuronderdeel al dan niet te erkennen.
  • Erkenning is een voorwaarde om officiële getuigschriften te mogen afleveren en om gesubsidieerd of gefinancierd te worden.

Werkwijze en instrumenten

Artikel 35 van het kwaliteitsdecreet en artikel 2 van het besluit van 1 oktober 2010 beschrijven hoe het erkenningsonderzoek verloopt, namelijk in twee fasen. Nieuwe scholen krijgen eerst een voorlopige erkenning (voor één schooljaar) en pas na een doorlichting (uiterlijk zes maanden na de start van een schooljaar) een definitieve erkenning.

  1. Het onderzoek naar een selectie van de erkenningsvoorwaarden bij een aanvraag tot voorlopige erkenning verloopt als volgt:
    • Een of meer inspecteurs voeren het onderzoek uit.
    • Het onderzoek wordt niet aangekondigd.
    • De Vlaamse Regering beslist uiterlijk op 31 augustus volgend op de aanvraag over de voorlopige erkenning.
    • Er is geen beroepsmogelijkheid.
  2. Uiterlijk 6 maand na de start van het schooljaar onderzoekt de onderwijsinspectie via een doorlichting of de instelling voldoet aan alle erkenningsvoorwaarden.
    • Na de doorlichting bezorgt de inspectie een rapport en een advies aan de Vlaamse Regering.
    • De Vlaamse Regering deelt uiterlijk op 31 maart van het schooljaar van de voorlopige erkenning mee of de instelling wordt erkend.
    • Het schoolbestuur kan binnen een termijn van 30 kalenderdagen na de mededeling een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij een niet-erkenning.
    • De minister neemt binnen de daaropvolgende 30 dagen een definitieve beslissing over de erkenning.
    Indien het gaat om een centrum voor leerlingbegeleiding wordt de beslissing onmiddellijk meegedeeld aan de Vlaamse minister bevoegd voor gezondheidsbeleid.

Extra informatie

Erkenningsvoorwaarden

Basisonderwijs

decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 62
Omzendbrief Bao/97/3

Voltijds secundair onderwijs

besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2010 houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs, artikels 13, 14, 15

Centra volwassenonderwijs en centra voor basiseducatie

decreet betreffende volwassenonderwijs van 15 juni 2007, artikels 56 tot en met 61
omzendbrief vwo/2011/01 van 15 juni 2011, 1.1 e, 1.2

Deeltijds kunstonderwijs

Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, artikels 99, 100 en 101

Centra voor leerlingenbegeleiding

decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in basisonderwijs, secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding, artikelen 19, 20, 21 en 22

Internaten

Internaten worden niet erkend. Ze worden enkel opgenomen in de financiering of subsidiëring.
omzendbrief SO 17 wat betreft gefinancierde en gesubsidieerde internaten : programmatie, rationalisatie en omkadering van 20 augustus 1992, punt 1.2.3

Erkenningsonderzoek

Algemeen

Basisonderwijs

besluit van 8 juli 1997

Voltijds secundair onderwijs

omzendbrief van programmatie, omvorming, overheveling en afbouw in het voltijds secundair onderwijs van 5 februari 1999

Centra volwassenonderwijs en centra voor basiseducatie

omzendbrief vwo/2011/01 van 15 juni 2011, 1.3

Deeltijds kunstonderwijs

het programmatiebesluit van 16 mei 1999

Centra voor leerlingenbegeleiding

decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in basisonderwijs, secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding, artikelen 19, 20, 21 en 22

Internaten

Internaten worden niet erkend, wel gefinancierd en gesubsidieerd.
omzendbrief SO 17 wat betreft gefinancierde en gesubsidieerde internaten : programmatie, rationalisatie en omkadering van 20 augustus 1992, punt 1.2.1, derde lid

FAQ