Contacteer ons
Contacteer ons
Tijdens de doorlichtingen (schooljaar 2018-2019) onderzoekt de onderwijsinspectie de kleuterparticipatie. Het onderzoek kadert binnen het actieplan kleuterparticipatie en kwam tot stand in afspraak met minister Hilde Crevits.
Met het onderzoek kleuterparticipatie wil de onderwijsinspectie
Het onderzoek heeft als onderzoeksvraag:
Hoe vullen Vlaamse Basisscholen kwaliteitsvolle kleuterparticipatie in?
Het onderzoek van het Departement Onderwijs en Vorming beschrijft kleuterparticipatie vanuit een kwantitatieve benadering van het aantal ingeschreven kleuters en hun aantal dagen aanwezigheid. Het thematisch onderzoek van de onderwijsinspectie benadert kleuterparticipatie ook kwalitatief, namelijk vanuit de inspanningen die scholen leveren om kwaliteitsvol kleuteronderwijs te realiseren.
Als variabelen om een kwaliteitsvolle kleuterparticipatie te onderzoeken, nemen we een aantal van de hefbomen over uit het literatuuronderzoek en uit het kwalitatief onderzoek van het Departement Onderwijs en Vorming (2016).
Hefbomen kwaliteitsvolle kleuterparticipatie op uitvoeringsniveau:
Hefbomen kwaliteitsvolle kleuterparticipatie op beleidsniveau:
Om het begrip kwaliteitsvolle kleuterparticipatie verder nauwkeurig te definiëren, beschreven we zes hefbomen die we verfijnd hebben in zestien bepalende factoren. Bij de uitwerking ervan vertrokken we van het referentiekader voor onderwijskwaliteit.
Meer info over de uitwerking van het onderzoek kleuterparticipatie en over de zestien bepalende factoren vind je in deze pdf bestandleidraad (1.18 MB) enpdf bestandpresentatie (1.04 MB).
We beoordelen tijdens elke doorlichting de kwaliteit en de kwaliteitsontwikkeling van het onderwijs in de kleuterafdeling. Gedurende het schooljaar 2018-2019 zetten we het thema ‘kleuterparticipatie’ in de kijker.
In het tweede trimester zorgen we voor een registratie van onze specifieke bevindingen met betrekking tot kwaliteitsvolle kleuterparticipatie. We schalen tijdens de doorlichting een aantal bepalende factoren op beleids- en uitvoeringsniveau in en koppelen er een conclusie aan.
In het derde trimester onderzoeken we tien cases die als inspirerende praktijken gelden. We danken alvast alle schoolteams die aan het onderzoek kleuterparticipatie meewerk(t)en.
In de loop van het schooljaar 2019-2020 publiceren we de resultaten in een thematisch onderzoeksrapport.
De onderwijsinspectie raadpleegde experten tijdens de voorbereiding van het onderzoek. Academici en inspecteurs gaven feedback op het ontwikkelde onderzoeksopzet. Er is ook een klankbordgroep die het onderzoek opvolgt. We informeerden ook de pedagogische begeleiding over het onderzoek. Na afloop van het onderzoek tijdens de doorlichtingen organiseren we focusgroepen om verder in te zoomen op de onderzoeksresultaten en goede praktijken in kaart te brengen.
Hier vind je