Hoe beoordelen we?

Voor elk onderzoek bestaat er een bundel ontwikkelingsschalen. Door met ontwikkelingsschalen te werken, willen we het schoolteam stimuleren om de eigen kwaliteit te (blijven) ontwikkelen. De ontwikkelingsschalen zijn geen kopie van het OK, maar ze zijn er wel op gebaseerd.

De ontwikkelingsschalen bestaan telkens uit vier niveaus:

  1. beneden de verwachting: er zijn meerdere essentiële elementen die voor verbetering vatbaar zijn.
  2. benadert de verwachting: er zijn naaststerke punten ook nog meerdere punten ter verbetering. Daardoor komt het geheel nog niet tegemoet aan de verwachting.
  3. volgens de verwachting: er zijn veel sterke punten en geen belangrijke punten of gebieden ter verbetering. Het geheel komt tegemoet aan de verwachting.
  4. overstijgt de verwachting: er zijn veel sterke punten, met inbegrip van significant voorbeelden van goede praktijk.

Het niveau 'volgens de verwachting' bevat de kwaliteitsverwachtingen uit het OK. Dit niveau betekent dus voluit: 'volgens de verwachting van het referentiekader voor onderwijskwaliteit'. Het niveau 'overstijgt de verwachting' bevat dezelfde kwaliteitsverwachtingen (behalve voor het onderzoek kwaliteitsontwikkeling), maar op dat niveau verwacht de onderwijsinspectie ook dat het een voorbeeld van goede praktijk is.

De criteria voor een voorbeeld van goede praktijk zijn:

  • De praktijk overstijgt het gangbare.
  • De praktijk heeft een positieve impact op de resultaten en effecten bij de leerlingen.
  • De praktijk is ingebed in de werking van de instelling of van een deelteam.
  • De praktijk is onderbouwd vanuit evaluaties of instellingsspecifieke noden of is gebaseerd op vernieuwde inzichten op het vlak van onderwijskwaliteit.
  • De praktijk kan (na vertaalslag naar een andere context) andere instellingen of deelteams inspireren.

De ontwikkelingsschalen vind je per onderzoek en per onderwijsniveau in de rubriek doorlichten in de verschillende onderwijsniveaus.