De onderwijsinspectie nam in 2022 haar decretale opdracht op om een beleidsevaluatie te maken van de Kunstkuurprojecten. Deze projecten slaan een brug tussen het reguliere onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs en ambiëren vier doelen:
- Het versterken van het cultureel bewustzijn en de culturele expressie van de betrokken leerlingen in het basis- en secundair onderwijs.
- Het vergroten van het cultureel bewustzijn en de culturele expressie van studenten hoger onderwijs, met het oog op het versterken van hun latere professionele activiteiten.
- Het tot stand brengen van een duurzaam delend netwerk tussen leerkrachten basisonderwijs, secundair onderwijs en deeltijds kunstonderwijs voor het organiseren van culturele leeractiviteiten.
- Het toeleiden van leerlingen basisonderwijs of secundair onderwijs die blijk geven van artistieke interesse en aanleg, naar het deeltijds kunstonderwijs bevorderen, in het bijzonder leerlingen uit scholen met een meerderheid van leerlingen die beantwoorden aan de SES-kenmerken.
Aan het einde van de eerste driejarige cyclus Kunstkuurprojecten (2019-2022) evalueerde de onderwijsinspectie of de projecten deze doelstellingen gerealiseerd hebben. We bezochten 24 projecten die van start gingen in 2019 en die afliepen in 2022. We observeerden Kunstkuuractiviteiten en hadden gesprekken met leraren en directies. Deze bezoeken leidden tot bevindingen en aanbevelingen voor alle betrokkenen.
Je leest er alles over in ons rapport: